Bielsko tatry
 
  Strona główna
  Nowości
  Za granicą
  W kraju
  Imprezy Muzyczne
Sonda
Ulubione tematy :
:: lotnictwo
:: architektura miast
:: przemysł
:: zabytki
:: przyroda
:: dziennik gorgola
:: reportaże
:: inne

Zdjęcie tygodnia


powiększ

Dziennik Gorgola


Dzień 10 - pierwszomajowy koncert gitarowy ! Czyli jak pokopał mnie prąd.

Dzień 11 - moje Aleksandrowice

Dzień 9 - Zbójnik Jakubek i spotkanie integracyjne w Krynicy.

Reklama


   
 
 
Google
Pokaż artykuły w tej kategorii

Tytuły Sebastiana Kawy

SEBASTIAN KAWA - krótka historia najlepszego pilota szybowcowego na świecie:

Złoty medal - Mistrzostwa |wiata w Wyścigach Szybowcowych - Omarama (Nowa Zelandia) - 2007
Złoty medal - Szybowcowe Mistrzostwa Europy w klasie Klub - Pociunai (Litwa) - 2007
Złoty medal - Szybowcowe Mistrzostwa |wiata w klasie Klub - Vinon (Francja) - 2006
Złoty medal - Mistrzostwa |wiata w Wyścigach Szybowcowych - St. Auban (Francja) - 2005
Złoty medal - Szybowcowe Mistrzostwa Europy w klasie Klub - Nitra (Słowacja) - 2005
Złoty medal - Szybowcowe Mistrzostwa |wiata w klasie Klub - Elverum (Norwegia) - 2004
Złoty medal - Szybowcowe Mistrzostwa |wiata w klasie |wiatowej - Nitra (Słowacja) - 2003
Brązowy medal - Szybowcowe Mistrzostwa |wiata w klasie |wiatowej - Lilo (Hiszpania) - 2001
Brązowy medal - Szybowcowe Mistrzostwa |wiata w klasie |wiatowej - Leszno (Polska) - 1999


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 After

Wielki SUKCES Sebastiana Kawy - zajmując w ostatniej konkurencji 2 miejsce, Sebastian wygrywa II |wiatowe Grand Prix w Nowej Zelandii !!!!!!! Zdobywa w wielkim stylu kolejny tytuł Mistrza |wiata !

Gratulacje ! To fantastyczny osiągnięcie zarówno pilota jak i szybowca Diana 2 !!!!
Gratulacje dla Bogumiła Beresia i Jego wspaniałej Załogi !
Gratulacje również dla trenera Jacka Dankowskiego !

Ale prezent dla Rodziny Kawów i dla nas ...
wg gorgol


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 6

Ostatnie wieści z Omaramy od trenera Jacka Dankowskiego:
[ Jesteśmy po briefingu, około 13-tej planuje się otwarcie konkurencji.
Front przeszedł, wiatr północno-zachodni, wszystko dzisiaj jest możliwe, bo i warunki mogą sprzyjać wykorzystywaniu termiki, żagla, fali a i rotorków.
Nastroje ekipy polskiej pozytywnie-lotniczo-bojowo-świąteczne, wieczorem wigilijna choinka, rybki które ponoć tam są świetne...]

Day 5, today, 15-meter, Final results
Script 1
001-StartFin - 054-Mt Hayes - 017-Clearbur - 107-East Con - FinishEast
Task length: 152,3km
Regatta start time : 15:55,

# CN Pilot Team Glider Finish Time Speed Dist. Points Pen.

1. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 17:11:17 01:16:17 119.8km/h 152.3km 10
2. BB Sebastien KAWA Poland Diana 2 17:12:46 01:17:46 117.5km/h 152.3km 8
3. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 17:12:50 01:17:50 117.4km/h 152.3km 7
4. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 17:12:59 01:17:59 117.2km/h 152.3km 6
5. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 17:13:06 01:18:06 117.0km/h 152.3km 5
6. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 17:13:08 01:18:08 116.9km/h 152.3km 4
7. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 17:14:03 01:19:03 115.6km/h 152.3km 3
8. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 17:14:26 01:19:26 115.0km/h 152.3km 2
9. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 17:14:55 01:19:55 114.3km/h 152.3km 1
10. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 17:16:01 01:21:01 112.8km/h 152.3km 0
10. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 17:17:13 01:22:13 111.1km/h 152.3km 0
10. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 17:18:21 01:23:21 109.6km/h 152.3km 0
10. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 17:20:34 01:25:34 106.8km/h 152.3km 0
10. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 17:22:24 01:27:24 104.5km/h 152.3km 0
10. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 17:31:17 01:36:17 94.9km/h 152.3km 0
10. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 127.8km 0
10. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 110.3km 0
DNF. 29 Herbert WEISS Germany ASG 29 0


i Total najważniejszy dla Sebastiana :

15-meter
Overall results after day 5

# CN Pilot Team Glider Total

1. BB Sebastien KAWA Poland Diana 2 30
2. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 25
2. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 25
4. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 24
5. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 17
5. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 17
7. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 15
8. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 14
8. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 14
10. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 13
11. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 10
12. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 9
13. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 7
14. 29 Herbert WEISS Germany ASG 29 4
15. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 3
15. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 3
17. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 0
17. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 0


Szaleństwo nad ranem w domach menów i fanów szybownictwa -
Sebastian Kawa Mistrzem |wiata w GP w Omaramie !


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 5

Tak, a życie toczy się dalej, wracamy do nocnego kibicowania, zachowując w
pamięci smutne wydarzenie z piątku...
Szybowce w powietrzu oczekują na rozpoczęcie konkurencji ( wyścigu )...
Na razie obserwujemy starty szybowców ( replay ).
Tyma razem mieliśmy możliwość obserwowania wyścigu nie tylko przy pomocy symulalacji 3d, ale również zapracowały Eurocoptery i zaglądaliśmy do kabin pilotów, obserwowaliśmy szybowce z powietrza. Szkoda że dopiero w czwartej konkurencji.

Wreszcie ruszyli na konkurencję ułożoną tym razem w bardziej bezpiecznym rejonie z dala od groĽnej Sibierii.
Należało się spodziewać że groĽni konkurenci bedą się pilnować i tak w rzeczywistości było.
W końcówce prowadzący Uli Schwenk walczył długo na żaglu o wysokość pozwalającą dolecieć do mety i stracił prowadzenie na rzecz Taylora. Sebastian przyleciał na czwartej pozycji, jednak karne 80 sekund za przekroczoną max prędkość na linii startu lotnego, przesunęły Sebka na 5 pozycję i w totalu na 4.

Jeśli pozwoli pogoda disiaj rozegra się kolejną konkurencję. Trzymajmy kciuki za Sebastiana.

Day 4, today, 15-meter, Unofficial results
Script 1
001-StartFin - 034-Goodger - 082-Thomsons - 035-Grampian - 017-Clearbur - 107-East Con - FinishEast
Task length: 236,1km
Regatta start time : 14:05,

# CN Pilot Team Glider Finish Time Speed Dist. Points Pen.

1. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 15:51:42 01:46:42 132.7km/h 236.1km 10
2. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 15:58:04 01:53:04 125.3km/h 236.1km 8
3. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 15:59:22 01:54:22 123.8km/h 236.1km 7
4. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 16:00:46 01:55:46 122.3km/h 236.1km 6 30
5. BB Sebastien KAWA Poland Diana 16:00:56 01:55:56 122.2km/h 236.1km 5 80
6. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 16:01:30 01:56:30 121.6km/h 236.1km 4
7. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 16:01:52 01:56:52 121.2km/h 236.1km 3
8. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 16:02:13 01:57:13 120.8km/h 236.1km 2
9. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 16:02:16 01:57:16 120.8km/h 236.1km 1
10. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 16:02:27 01:57:27 120.6km/h 236.1km 0
10. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 16:04:34 01:59:34 118.5km/h 236.1km 0
10. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 16:05:00 02:00:00 118.0km/h 236.1km 0
10. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 16:05:49 02:00:49 117.2km/h 236.1km 0
10. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 16:08:56 02:03:56 114.3km/h 236.1km 0
10. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 16:09:05 02:04:05 114.1km/h 236.1km 0
10. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 16:33:12 02:28:12 95.6km/h 236.1km 0
10. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 16:33:12 02:28:12 95.6km/h 236.1km 0
DNF. 29 Herbert WEISS Germany ASG 29 0
MS - Penalty: Start speed 173 km/h
BB - Penalty: start speed 178 km/h
DNF = Did not fly



15-meter
Overall results after day 4

# CN Pilot Team Glider Total

1. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 25
2. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 24
3. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 23
4. BB Sebastien KAWA Poland Diana 21
5. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 16
6. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 15
6. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 15
8. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 14
9. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 8
10. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 6
11. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 4
11. 29 Herbert WEISS Germany ASG 29 4
13. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 3
13. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 3
13. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 3
16. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 0
16. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 0
16. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 0


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 4 Herbert zginął...

Temat: Herbert zginął
Data: Fri, 21 Dec 2007 22:50:11 +0100

Wczoraj zginał Herbert Weiss. Rozbił się na zboczu. Nie wiadomo co się
stało, ale został znaleziony około 100m pod szczytem. Od razu, kiedy
stracili kontakt w systemie trakingu dwa szybowce DuoDiscus szukały go na
tym zboczu, bo akurat byli w poblizu. Nie znalezli, bo szybowiec był na
plamie białego sniegu słabo widoczny.
Pod Herbertem latal Peter i esowal. Kiedy zrobil zakret nie widzial go
i pomyslal, że ten polecial dalej.
W czasie dolotów ogłosili fazę niepewności i poleciał tam samolot z Gavinem Willsem, który
jest tu szefem szkoły i znalezli go. Najpierw zobaczyli gdzie w telemetrii
kończy się ślad i polecieli dokładnie w to miejsce.
Nie bez znaczenia było to, że Gavin zna doskonale góry w tej okolicy.
Szybowiec zderzył się na dużej prędkości z wystającą skałą i wylądował na plecach na
małej płaszczyĽnie śniegu. Gavin zawiadomił ratownictwo, które już
wcześniej było w gotowości i helikopter poleciał tam zabierając go z
Makarora. Wiadomo, że pilot zginął na miejscu.
Dzisiaj po odprawie przeznaczonej tylko dla pilotów, ogłosili dzień
przerwy. Można będzie latać, ale konkurencji nie ma.
Niektórzy piloci jak Uli, Erwin, ci którzy najlepiej go znali, mocno to
przeżyli i i nie są w stanie dzisiaj latać.
Wczoraj razem jedliśmy śniadanie przy stole, przed odprawą pomagałem mu
podłączyć komputer do tutejszej sieci. Bardzo miły i wesoły gość.

SK


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 3

Wczoraj podczas konkurencji 3 dnia GP, w okolicach Siberii zginął pilot
z Niemiec Herbert Weiss, latający szybowcem ASG 29.
Jakiś czas leciał razem z Sebastianem Kawą, póĽniej został gdzieś w tyle i w transmisji nie zauważono Jego braku.
Na ekranie skały Alp Nowozelandzikch nie wyglądają groĽnie...

Ze smutkiem

Wojtek Gorgolewski


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 3

Konkurencja układa się po myśli kibiców z Polski. Sebastian po 2 PZ prowadzi samotnie z przewagą wysokości. Jak ON to robi...

Wreszcie koniec 3 konkurencji. Sebastian przyleciał 4.
Po 3 konkurencjach w totalu jest 3.
Brawo !
wg

Day 3, today, 15-meter, Preliminary results
Script 1
001-StartFin - 034-Goodger - 075-Siberia - 033-Glentann - 122-West Con - FinishWest
Task length: 271,7km
Regatta start time : 14:45,

# CN Pilot Team Glider Finish Time Speed Dist. Points Pen.

1. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 17:00:17 02:15:17 120.5km/h 271.7km 10
2. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 17:01:13 02:16:13 119.7km/h 271.7km 8
3. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 17:01:21 02:16:21 119.6km/h 271.7km 7
4. BB Sebastien KAWA Poland Diana 17:01:28 02:16:28 119.5km/h 271.7km 6
5. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 17:02:33 02:17:33 118.5km/h 271.7km 5
6. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 17:03:15 02:18:15 117.9km/h 271.7km 4
7. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 17:03:25 02:18:25 117.8km/h 271.7km 3
8. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 17:05:38 02:20:38 115.9km/h 271.7km 2
9. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 17:07:03 02:22:03 114.8km/h 271.7km 1
10. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 17:08:39 02:23:39 113.5km/h 271.7km 0
10. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 17:08:48 02:23:48 113.4km/h 271.7km 0
10. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 17:09:32 02:24:32 112.8km/h 271.7km 0
10. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 17:26:53 02:41:53 100.7km/h 271.7km 0
10. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 17:45:35 03:00:35 90.3km/h 271.7km 0
10. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 17:54:02 03:09:02 86.3km/h 271.7km 0
10. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 17:59:01 03:14:01 84.0km/h 271.7km 0
10. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 18:02:43 03:17:43 82.5km/h 271.7km 0
DNF. 29* Herbert WEISS Germany ASG 29 0


I total:

15-meter
Overall results after day 3

# CN Pilot Team Glider Total

1. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 20
2. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 18
3. BB Sebastien KAWA Poland Diana 16
4. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 15
4. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 15
6. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 13
7. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 9
8. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 8
9. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 6
10. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 4
10. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 4
10. 29 Herbert WEISS Germany ASG 29 4
13. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 3
14. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 2
15. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 1
16. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 0
16. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 0
16. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 0

W końcówce widzieliśmy Sebastiana na drugiej pozycji, za Kiesslingiem, jednak życie powiedziało swoje i zajął 4 miejce, jakże ważne w dzisiejszej konkurencji, awansując w totalu na 3.

Gratulacje

wg gorgol


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 2 Koresp. Sebka Kawy

Skrzydło w skrzydło.
czw., 20/12/2007 - 09:21 — GP2007
Przed drugą konkurencją.

Najważniejsze mieć plan i trzymać się planu. Gdybym tak zrobił oszczędził bym sobie wiele stresu na początku trasy.

Start był dosyć póĽno, pomimo, że od rana nad Omarama wisiały piękne cumulusy czekaliśmy na gridzie do 13:00. O tej porze dnia nad doliną zaczyna się przesuwać linia konwergencji i wiatr zakręca na wschód. Zimne powietrze wypłukuje noszenia do pierwszych przeszkód, małych górek Cloud Hill w połowie basenu. Wisząc w powietrzu przed odejściem przyglądałem się przemieszczającemu się szlakowi i doszedłem do wniosku, że najlepiej przeciąć linię na wschodnim skraju i od razu zakręcić pod szlak. Tak zrobiłem, ale do czasu otwarcia startu ze szlaku zostały pojedyncze chmury a reszta szybowców doginała po kresce do pierwszego dobrego wydawało się Cu. Po drodze trafiłem na niewielkie noszenie, ale lecąc szybko, nie wiedziałem dokładnie jak mocne i poleciałem dalej zasugerowany kolegami. Niestety lecieli nieco zbyt na północny zachód. Kiedy chmura okazała się nic nie warta poleciałem z powrotem po stracie kilkuset metrów na swoją stronę i tam wreszcie dopadłem noszenia. Z początku niecałe 1.5m/s ale i tak więcej niż peleton na zachodzie. Najlepiej na tym wyszli lecący z tyłu koledzy, którzy „wymacali” noszenie, przez które przelatywałem i zostali w nim. Po chwili minęli nas górą 500m wyżej. Mnie w końcu też się udało i dołączyłem do mocnego komina nad Magic Mountain gdzie szlaki wszystkich szybowców w końcu się przecinały. Znalazłem się nad peletonem. Od tego momentu rozpoczął się wyścig, który starałem się ostrożnie kontrolować z góry. Niestety taka taktyka w GP opłaca się, bo wystarczy kilka sekund nad konkurentami i punkty w kieszeni. Za wychylanie się do przodu nie płacą nic.
Najgorętsza okazała się końcówka. Spotkałem się z Flewetem. Do punktu Huxley miałem sporą przewage nad Benem któremu udało się swoimi ścieżkami oderwać od peletonu. Leciałem pod cumulusami, które wydawało mi się będą nosiły od stromych skał, ale tak nie było i straciłem na tym. Ben, który poleciał po prostej znalazł się nad Huxley prawie jednocześnie ze mną i robiąc ciasny zakręt wleciał pod mój szybowiec. Nie czułem się zbyt komfortowo widząc pod kadłubem wystające końcówki jego ASW lecąc tuż przy skałach Newman’s Range. Wywołałem Bena przez radio 2 razy, ale niestety ani się nie obejrzał, ani nie odpowiedział. Po kolejnym podmuchu postanowiłem się nieco odsunąć i jedyną drogą było wylecieć dalej od skał. Na tym Ben zyskał i po chwili był 30 m wyżej. Ohau Range słabo nas podtrzymywało, zbyt słabo by dać komfort wysokości na dolocie. Tak znalazłem się na przegranej pozycji, ale gdy tylko zbocze się skończyło, nowozelandczyk stracił pewność siebie i pozwolił mi się wyprzedzić. Leciał po prostej a ja wybierałem trasę przez małe kłaczki. Po chwili znaleĽliśmy się prawie na jednakowej wysokości. Dolot był z niewielkim zapasem z powodu nasilającego się bryzowego podmuchu i duszenia od rozległej konwergencji nad zboczami. Ben zaczął zwalniać. Dało mi to możliwość ucieczki do przodu i tak znalazłem się na mecie przed nim.
Niestety złożył complaint i mam ostrzeżenie za niski dolot… 20m to nisko? Wygląda na to, że skończyła się miła atmosfera. Dziś jak codziennie, jak w zegarku punktualnie o 18:00 przyszedł zimny podmuch bryzy od wschodniej strony.
SK

Od siebie dodam, że dolot na finiszu wyglądał imponująco, te pięknie pracujące skrzydła Diany 2, prędkość... I Ben Flewett wiszący jak cień na ogonie Diany - Miodzio ! Warto było ślęczeć przy monitorze komputera całą noc do 4.21 nad ranem...

wg gorgol


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 2 Photos

powiększ

2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 2

Sebastian Kawa w pięknym stylu i fantastycznym finiszu walcząc łeb w łeb z Nowozelandczykiem Benem Flewettem wygrywa 2 konkurencję !

wg gorgol

Day 2, today, 15-meter, Unofficial results
Script 1
001-StartFin - 075-Siberia - 034-Goodger - 039-Huxley - 122-West Con - FinishWest
Task length: 282,0km
Regatta start time : 14:00,

# CN Pilot Team Glider Start Finish Time Speed Dist. Points Pen.

1. BB Sebastien KAWA Poland Diana 14:00:00 16:17:04 02:17:04 123.4km/h 282.0km 10
2. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 14:00:00 16:17:11 02:17:11 123.3km/h 282.0km 8
3. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 14:00:00 16:18:14 02:18:14 122.4km/h 282.0km 7
4. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 14:00:00 16:19:06 02:19:06 121.6km/h 282.0km 6
5. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 14:00:00 16:19:24 02:19:24 121.4km/h 282.0km 5
6. 29 Herbert WEISS Germany ASG 29 14:00:00 16:20:27 02:20:27 120.5km/h 282.0km 4
7. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 14:00:00 16:20:48 02:20:48 120.2km/h 282.0km 3
8. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 14:00:00 16:21:45 02:21:45 119.4km/h 282.0km 2
9. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 14:00:00 16:22:19 02:22:19 118.9km/h 282.0km 1
10. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 14:00:00 16:22:27 02:22:27 118.8km/h 282.0km 0
10. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 14:00:00 16:22:37 02:22:37 118.6km/h 282.0km 0
10. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 14:00:00 16:22:53 02:22:53 118.4km/h 282.0km 0
10. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 14:00:00 16:23:55 02:23:55 117.6km/h 282.0km 0
10. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 14:00:00 16:26:16 02:26:16 115.7km/h 282.0km 0 30
10. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 14:00:00 16:26:36 02:26:36 115.4km/h 282.0km 0 70
10. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 14:00:00 16:34:23 02:34:23 109.6km/h 282.0km 0
10. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 14:00:00 16:55:00 02:55:00 96.7km/h 282.0km 0
10. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 14:00:00 17:02:14 03:02:14 92.8km/h 282.0km 0
IE - IE Penalty: start speed too high
7D - 7D Penalty: Start speed too high

I po 2 konkurencjach ( total ):

15-meter
Overall results after day 2

# CN Pilot Team Glider Total

1. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 15
1. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 15
3. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 14
4. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 13
5. BB Sebastien KAWA Poland Diana 10
6. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 6
7. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 5
8. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 4
8. 29 Herbert WEISS Germany ASG 29 4
10. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 2
10. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 2
12. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 1
12. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 1
14. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 0
14. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 0
14. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 0
14. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 0
14. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 0




2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Day 1

15-meter
Overall results after day 1

# CN Pilot Team Glider Total

1. VV Uli SCHWENK Germany Ventus 2ax 10
2. DW Steve JONES UK Ventus 2ax 8
3. AX Petr KREJCIRIK Czech Rep. Ventus 2ax 7
4. Z2 Ben FLEWETT New Zealand ASW 27 6
5. DE Mario KIESSLING Germany Ventus 2ax 5
6. 47 Bruce TAYLOR Australia ASW 27 4
7. KW Mark HOLLIDAY South Africa ASW 27 3
8. NB Oscar GOUDRIAAN South Africa Ventus 2
9. MS Michael SOMMER Germany ASG 29 1
10. 7D Didier HAUSS France Ventus 2 cxT 0
10. EQ Christophe RUCH France Ventus 2a 0
10. EX Erwin SOMMER Germany Ventus 2ax 0
10. 29 Herbert WEISS Germany ASG 29 0
10. Y Giorgio GALETTO Italy Ventus 2ax 0
10. BB Sebastien KAWA Poland Diana 0
10. IE Vladimir PANAFUTIN Russia LS6c 0
10. K5 Peter HARVEY UK ASW 27 0
10. TM Tim MCALLISTER USA Ventus C 0


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Relacja Sebastiana Kawy

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 Relacja Sebastiana Kawy

A oto parę słów Sebastiana i pierwszych wrażeniach z Omarama:


Leje nie leje, ale latac trzeba , bo czasu coraz mniej. Mialo nie być
pogody, ale jak tylko zaczęło wiac niebo się przejaśniło nad Omarama więc
wszyscy pędem wystawili szybowce na wschodnim skraju pasa. W porównaniu do
ostatniego naszego pobytu tutaj trening jest słabo zorganizowany. Gawin
staral się nam opowiedziec o lataniu w Nowej Zelandii, wyznaczyc jakies
trasy a tym razem na treningu każdy lata na własną rękę. Pliki z punktami
zwrotnymi są pomieszane, plik przestrzeni powietrznej nie dziala. Człowiek
odpowiedzialny za informatykę na urlopie. W takim układzie trzeba wziąść sprawy w swoje ręce i zacząć działać. Na starcie z Petrem Krejcirikiem podeszliśmy do Bena
Fleweta by nam zaproponował jakąś trasę. Ten oczywiście się zgodził i stwierdził,
że w takim układzie pewnie polecimy jedna wielką grupą. Nasza trasa miała
przebiegać przez Thompsons do Neck i dalej jak uda się złapać falę do
lodowca za górą Mt Cook. W rejonie rotora ulokowany jest punkt na szczycie
góry Aspiring.
No, jak to zwykle bywa z tak wielkiej wyprawy pozostaly tylko cztery
szybowce, Ja, Uli Schwenk, Peter i Ben. Na termice dotarliśmy do pierwszego
PZ i dalej pod wiatr na środku jezior ulokował się słynny Neck. Osobiście
mam niemiłe wspomnienia ze zdobywania tego punktu. Wiatr w Omaramie ma
paskudna wlaściwość wiać wzdłuż dolin rzecznych i jeśli ma odrobinę zbyt
wiele północnej odchyłki zaczyna sie rodeo. Góry NZ są bardzo młode, z tego
powodu strome, ale dodatkowo maja wiele poprzecznych występów i żeber,ktore
nie zdążyły się wygładzić w czasie milionów lat działania lodowców. Te
wszystkie sterczące skały powodują, że wzdłuż zbocza jest bardzo
turbulentnie. Ale również i dzieki temu lot przy wietrze prawie równoległym
do głównego pasma jest wogóle możliwy. Ostatnio musiałem wiele minut pchać się blisko lustra wody wzdłuż wyspy na środku jeziora nim wreszcie wyspa się skończyła i
na nawietrznej można było się wznieść na żaglu. W dolinie powietrze
jest wychłodzone, również od wody i termika prawie nie działa.
Tym razem jednak zanim wlecimy nad jezioro dobre kominy nad Mt Pisa
wynoszą nas wystarczająco wysoko by dolecieć do nawietrznej
z bez stresów. nie bez znaczenia są lepsze osiągi klasy 15m w
porównaniu do standartów. Nad punktem zostało nas już tylko dwóch.
Peter i Uli "wymiękli" w czasie turbulentnego lotu pod wiatr i polecieli nad
dalszy brzeg jeziora. Wiatr z każdą dziesiątką kilometrów nad wyspą
zwalnia i wreszcie umożliwia rozwój sensownej termiki. Peter jeszcze potem
kilkadziesiąt minut walczy jak ja dwa lata temu nad tymi samymi
zboczami a Uli od tego momentu wybiera swoją trasę i wychodzi na falę.
Wieczorem po tym dniu Kreicirik dzwonił do Vladimira Foltina i opowiadał o
przeżyciach, jak ciężko latalo się nad Wanak, a tamten spytał: Jak to?
Przecież tam jest żagiel, nie raz latałem na nim w Condorze! Ok. Może w
symulatorze jest i żagiel od ziemi, ale w rzeczywistości go nie ma.
Po rozstaniu z kolegami Ben proponuje byśmy polecieli dalej wzdłuż rzeki
nad Haast Pass i spróbowali przez przełęcz przedostać się do Hunters. Tak też
robimy. W miarę posuwanie się pod wiatr chmur jest więcej i więcej,
turbulencja chce wyrzucić wszystkie śmieci z zakamarków szybowca, a odstawa
schodzi niżej i niżej. Przed przełęczą dolina zakręca w prawo i widać pod
podstawą tylko niewielki przesmyk nad skałami. Chmury zlewają się z
niebieskim lodem u szczytu północnych zboczy. Niestety dla szybowców od
nawietrznej jest jeszcze jedno zbocze na które nie możemy wejść, bo chmury
są dużo poniżej szczytów a daje ono solidną zawietrzną na naszej ściance.
Jestem szczęśliwie około 100m nad Benem, bo doleciałem pierwszy do
nawietrznej i zdążyłem w oczekiwaniu nieco się wznieść. Kiedy tylko
doleciał ASG wchodzimy głębiej w dolinę. Targa niemiłosiernie. Pech chciał, że
Flewet wpadł w jakiś rotor i zjechał, na tyle, że przestało go nosić. Zawrócił do
Wanaka, ale niestety wlewające się od morza zimne powietrze porwało go w
dół jak wodospad.
Zaczekałem, by zobaczyć co się dzieje i Ben po chwili zgłasza, że będzie
lądował na drodze w dolinie. Dalej jest lotnisko Makaroa, ale tak samo jak
Uli Schwenk rok temu również i Ben nie doleciał do bezpiecznej skoszonej
trawy pasa. ASG ma solidne hamulce i to, oraz czolowy wiatr pozwoliło
wylądować na krótkim odcinku pomiędzy kolejnymi przydrożnymi pachołkami.
Uff. Przekazuję do radia w Omaramie, ktore nie wiadomo czemu nazywa się
"Dot Com Base" meldunek o szczęśliwym wyeliminowaniu kolegi z dzisiejszego
latania i sam postanawiam zdobyć zdradliwą przełęcz. Ostrożnie lecąć
okazało się to nawet dosyć łatwe. W następnej dolinie teraz ja wykonuję ten sam
manewr i ślizgam się z opadającym zimnym wiatrem w stronę jeziora. Im dalej
na wschód, tym strumień słabnie i
wreszcie pojawia się słaba termika na słoneczku. W tym momencie w
radiu Helo Sebastian z niemieckim akcentam przypomina o kolegach na
trasie.
O jak oni wysoko. Po chwili wykręcania się wracam pod wiatr by próbować
kolejnej przełęczy, ale okazało się znowy zbyt mało i spadam w to samo
miejsce. Wreszcie udało się wyrwaś z objęc dolinnego wiatru i nad następną
przepaścią jeziora Ohau dopadam do fali i jadę na wycieczkę pod Mt Cook.
Nuuda...Ale za to jakie widoki!
Ben podziękował mi, że obserwowałem jego ladowanie w polu. Była szansa, ze
się rozbije na tej Haast Pass. W sumie niedaleko od miejsca, gdzie siadł
Uli. Lądował na odcinku 100m pomiędzy białymi palikami przy drodze. No, ale
dzieki temu Uli Schwenk Trophy za najbardziej niedorzeczne lądowanie w polu
zmienilo właściciela. Jest to ciekawy zielony kamień, z podpisami kolejnych
właścicieli, który przywieziono z miejsca, lądowania Schwenka w 2006 roku.
Z powietrza każde lądowanie wygląda bardzo spokojnie, majestatycznie i
bezpiecznie, ale nie zawsze tak jest.
Pogoda wczoraj była troche slabsza. Zapowiadali deszcz nad nasza czescia
wyspy i właściwie się spełniło, ale fala jednak robi swoje. Pomiedzy tymi
deszczami dalo się latac. Ja uciekłem na fali w kierunku Quinstown.
Popraosiłem pania na kontroli o zgode w przestrzeni D i moglem tam latac do
135FL na wschod od jeziora Dunstan. Rewelacyjny wynalazek przestrzeń D.
Obleciałem kolejne pasma, Dunstan, Pisa, Hawkdun, z wiatrem i pod wiatr, i
wylatując po godzinie podziękowałem za współpracę.
Potem poleciałem jeszcze nad jezioro Pukaki. Tam już cale gory w deszczu i
troche mnie oblodziło. Po nawietrznej wyspy wybudowały się chmury i przewaliły ze
swoim deszczem po murze halniakowym na naszą stronę.
Ponieważ pogoda była kiepska i można było tylko liczyc na WDPN postanowiłem
sobie troche poutrudniac i na hamulcach spadlem nad Benmore koło Omaramy.
Wialo z odchylka polnocnawiec wiatr nieco wzdłuż zboczy. Objechałem wiec
pasmo Hawkdun, Om sadle i znowu Dunstansami nad
Quinstown. Tym razem po żaglu. Tam jakos stale utrzymywala się bezdeszczowa
pogoda i na nawietrznej gór pracowało kolejne pasmo fali z Mt Pisa.
Polatalem chwilę, tym razem poniżej FL95 i postanowiłem wracać, bo nad
Omarama zaczynało gęstnieć. Drobna mzawka mocno ograniczała widoczność. Na
powrot wybrałem przełecz Lindys. Jedyne rozsądne rozwiązanie choć dolina ma dno na wysokości 1100m a szczyty gór w najgorszym miejscu 200m wyżej.
Powinno pracowac na nawietrznej. Początek przeleczy jeszcze bez deszczu,
ale potem zaczełem mieć nieco stopotrzasu, bo do przodu nic nie było widac, a
nie znalem jeszcze tak terenu, by wiedziec co jest za zakretem. Lusterko
zgłupiało, liczylo jakies kosmiczne wiatry z fali po 65 km/h, więc nic nie
wiadomo. Niestety bez Displaya w Cambridge'u nie ma się dostępu do
chwilowego wiatrui wiadomości sa z ostatniego krążenia. Ok. pcham się
dalej. Po drodze zaznaczone pola co kilka kilometrow przed
Omaramą. po tej stronie przełęczy też mam lądowisko, choć dojazd może być
kiepski. Mala chmurka w deszczu pcha się w góre
zbocza. Leje mocniej i mocniej, ledwie widzę zbocze. W koncu jednak
przeleciałem ta przelecz i na równinie deszcz zaczal nieco przeswiecac i
można było już zobaczyc góry za Omarama. Wysokości wystarczylo bez
przoblemow, a mapa w lusterku zgadzala się z terenem. Ale odkrycie!
Wczoraj dojechał Galleto z Kiara i Marina. Mieli podobne przygody jak
Jacek. Lecieli trzema różnymi liniami lotniczymi i w końcu ich bagaż również
zaginął. Pożyczyłem im podkoszulki. Jedyne dwie jakie mi jeszcze zostaly
bez napisu Sebastian Kawa Poland…koniec maskowania się.
Dzisiaj chmury w nadmiarze i do tego nie ma wiatru. Wygląda na kolejny
dzień techniczny. Wczoraj wreszcie znalazlem przyczynę czemu nie działał
wariometr. Okazalo się że w czasie transportu od wibracji przetarł się
wężyk do termosu. A już chcieliśmy grzebać w O-ringach w
ogonie. Dzięki temu, że nie miałem pneumatyka skupiłem się na
Cambridgeu i udało mi się go zmusić do jakiego takiego działania.
Kalibrowałem go prawie cały dzień po każdym wejściu do komina
aż wreszcie pomarańczowa wskazówka zaczęła się wychylać mniej więcej tak
jak powinna. Zgubila się też nawiewka pod skrzydłem od dajnika do turbulizatorków. Jacek
zainwestowal w puszke Coca Coli i wykonaliśmy nawiewkę z kawałka miękkiej
blachy. Dzisiaj pewnie spróbujemy włożyć Diane do wózka od Duo Discusa.

Pozdrowienia Dla wszystkich.

Wszedzie reklamują święta, ale jakoś się ich tu nie czuje.

Diana do Cobry na Duo pasuje, pod warunkiem, że przy wkładaniu rozegnie się
nieco burty a wjeżdzając przechyli szybowiec o 45 stopni. No to kadłub
załatwiony, gorzej ze skrzydłami. Organizator stwierdził, że przyjedzie
dwoma przyczepami po szybowiec. Ok, ja tam wolał bym jednak załadowac
kadłub na dach zwykłej przeczepy i sprawa załatwiona. Ciężki nie jest, wygląda
raczej na ciężką anoreksję. Mam nadzieję, że nie będzie potrzeby robić
takich wygibasów z transportem.
Dalej leje. Jutro ma być lepiej.

Sebastian


2 nd FAI World GP Gliding Championships. 14 - 24. 2007 "Zaczyna się na Antypodach"

Cześć!
Zaczynają się nieprzespane noce.Zgodnie z deszczową tradycją zawodów
szybowcowych nie mogło być inaczej na Antypodach. Zła pogoda
prześladowała uczestników wszystkich tegorocznych imprez na Starym
Kontynencie a teraz przeniosła się na południe.
Z przygodami zlatywali się na zielone wyspy uczestnicy II Grand Prix.
Bagaże utraciła rodzina Giorgio Galetto i Jacek Dankowski- uratował ich
przed golizną
Sebastian ,ale teraz musi codziennie prać koszulki i galotki.
Mario Kissling przy montażu szybowca stwierdził ,że końcówki skrzydeł są z
innego
patyka i musieli dać zarobić Lufthanzie na frachtowej,ekspresowej,
przesyłce.
Sebastian także miał łamigłówki z przyrządami ,ale znalezł dziurkę w
przewodzie
pneumatycznym a nowy wskaĽnik do Cambridge wiezie z Polski Rafał
Elzanowski.
Dni treningu-zamiast okazji do lotów rekordowych i uzupełniania odznaki
szybowcowej o liczbę 1000 - wypełniały pilotom zajęcia przy sprzęcie ,albo
górskie polowania na jelenie.Sebastian zdołał wykonać jeden lot treningowy
a dzisiaj kroi sie szansa na drugi.Zawody już w środę.
W gotowości stai 80 zespołów realizacyjnych i 112 kamer ,dwa helikoptery i
mnóstwo innych cudów techniki za pośrednictwem których można będzie
śledzić zmagania Tytanów Przestworzy.
Jest możliwość kupienia przekazów video bezpośrednio z Omarama - szczegóły
na stronie http://www.gpgliding.com
Trzymajmy kciuki Tom


TVN24 i 2 nd FAI World GP Gliding Championships

Nie jest Ľle, jest coraz lepiej, szybownictwo zostało zauważone przez TVN 24 za sprawą GP NZ w Omaramie, udziałem Sebastiana Kawy i Jego wspaniałej postawie w mistrzostwach.
Podaję linki do newsów:

http://www.tvn24.pl/12694,1532721.1,0,1,wiadomosc.html

TVN pionierem w realizacji programów lotniczych, popularyzacji szybownictwa - tak trzymać !!!!!

wojtek gorgolewski


Losowe zdjęcia


powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

Imprezy lotnicze


26 Mistrzostwa Bielska w gimnastyce sportowej. 2019.03.08

Złap Bakcyla - spotkanie z mistrzami Narciarstwa

X NOWOTARSKI PIKNIK LOTNICZY 7-8. 07.2018