Bielsko tatry
 
  Strona główna
  nowości
  Pokazy Lotnicze
  Muzea lotnicze
  Katastrofy
  Wydarzenia
  Ludzie lotnictwa
  Z życia lotnisk
  Firmy Lotnicze na Podbeskidziu
  Ratownictwo lotnicze
  Lotnictwo Wojskowe
  Lotniska
  Samoloty
  Szybownictwo
  Śmigłowce
  Spadochroniarstwo
  Lotniarstwo
  Paralotnie
  Balony
  Modelarstwo
  Konstruktorzy SZD
  Kronika Aeroklubu Bielsko-Bialskiego 1945-1965 rok
  Historia Lotnictwa
  Mała Encyklopedia Lotnicza 1938 rok
  Odeszli od nas
  Okiem Karykaturzysty
Sonda
Ulubione tematy :
:: lotnictwo
:: architektura miast
:: przemysł
:: zabytki
:: przyroda
:: dziennik gorgola
:: reportaże
:: inne

Zdjęcie tygodnia


powiększ

Dziennik Gorgola


Dzień 10 - pierwszomajowy koncert gitarowy ! Czyli jak pokopał mnie prąd.

Dzień 11 - moje Aleksandrowice

Dzień 9 - Zbójnik Jakubek i spotkanie integracyjne w Krynicy.

Reklama


   
 
 
Google
Pokaż artykuły w tej kategorii

Zawory spustowe zbiorników paliwa w Cesnach serii 100

powiększ

Drenaż w Cessnach a Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Zawory spustowe zbiorników paliwa w Cesnach serii 100
dlapilota |wiat technologia
Poniżej, publikujemy stanowisko austriackiego nadzoru lotnictwa cywilnego w sprawie zaworów spustowych do zbiorników paliwa w samolotach Cessna serii 100

AUSTRO CONTROL

Zalecenia odnośnie zdatności do lotu nr 12A

Dział: Technika Lotnicza

Zawory spustowe zbiornika paliwa Cessna 150 do 210

W biuletynie Single-Engine Service Bulletin nr 92-25 i 92-26 firma Cessna Aircraft Company podaje wskazówki producenta do zabudowania w samolotach Cessna typu 150 do 210 wielu dodatkowych zaworów spustowych w zbiornikach paliwa. Te dodatkowe zawory spustowe powinny umożliwiać lepszą kontrolę systemu paliwowego na obecność zanieszyszczeń i wody w paliwie.

Jednakże z drugiej strony każdy dodatkowy zawór spustowy powoduje niebezpieczeństwo nieszczelności wskutek nieprawidłowej obsługi lub starzenia się uszczelnień, jak również niebezpieczeństwo pożaru lub skażenia środowiska.

Ponieważ dopuszczenie typu odnośnie spełnienia warunków zdatności do lotu wymaga jedynie stwierdzenia możliwości spuszczenia paliwa przy normalnym postoju samolotu na płaskiej powierzchni to warunek ten jest spełniony przy dotychczasowym rozmieszczeniu i ilości zaworów.

Ponieważ powyższe wskazówki nie powodują żadnego wyraĽnego zwiększenia bezpieczeństwa lotu, natomiast oprócz niewspółmiernie wysokich kosztów zwiększają zagrożenie Federalny Urząd Lotnictwa Cywilnego rezygnuje z wprowadzenia obowiązku tej zmiany – jak generalnie podaje w Zaleceniach odnośnie zdatności do lotu nr 7.

Nr Sprawy: Nie podano 07. wrzesień 1993 strona 1/1

Tłumaczył

mgr inż. Zbigniew J.
Tłumacz techn. jęz. niemieckiego


Drenaż w Cessnach a Urząd Lotnictwa Cywilnego.

powiększ

Drenaż w Cessnach a Urząd Lotnictwa Cywilnego.


Niedawno naświetlono w prasie jeden z aspektów funkcjonowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego. O ile problemy korupcji są zrozumiałe dla szerokiego gremium bez względu na to gdzie się pojawią, to niejednokrotnie bzdurne i nie mające uzasadnienia w praktyce przepisy tworzone przez powyższy urząd, nie są zrozumiałe nawet przez zainteresowanych.
Co więcej sam ULC nie potrafi uzasadnić dlaczego stworzył problem i przepis go rozwiązujący, który ma znajdować zastosowanie tylko na terenie Polski, pomimo że użytkownicy statków powietrznych na całym świecie nie podlegają podobnym obostrzeniom. Czyżby urzędy lotnicze innych krajów były mniej kompetentne, czy może nasz ULC jest nadgorliwy, nie rozwojowy i nie przyjazny użytkownikom statków powietrznych?
Aby odpowiedzieć na to pytanie należałoby się przyjrzeć najnowszemu wymysłowi urzędnika, który to wymysł uziemił zdecydowaną większość żeby nie powiedzieć wszystkie samoloty typu Cessna w Polsce.
Rzecz dotyczy zaworów drenażu zbiorników paliwa w tych samolotach. W chwili obecnej samoloty Cessna posiadają montowany fabrycznie, jeden zawór drenujący na zbiornik. Zawór umieszczony jest w najniższym punkcie zbiornika co powoduję, że zgromadzona woda jako cięższa od paliwa lotniczego gromadzi się właśnie w tym miejscu i może być usunięta ze zbiornika jeśli pilot dokona w sposób prawidłowy czynności związanych z jej usunięciem.
W normalnych warunkach eksploatacyjnych jest to kwestia świadomości i umiejętności praktycznych pilota dotyczących kwestii przedlotowego przeglądu statku powietrznego.
Producent samolotów Cessna uznał, iż jeden zawór drenujący zabudowany fabrycznie jest wystarczającym narzędziem do tego by usunąć nagromadzoną wodę w zbiornikach. Podobnie uznały urzędy lotnicze innych krajów oraz EASA, której dyrektywy powinny stanowić podstawę do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa dla ULCu. Producent, mając na uwadze użytkowanie swoich samolotów w warunkach nie standardowych, na przykład dokonywanie przeglądów przedlotowych w terenie pochyłym, zasugerował w biuletynie SEB 92-26 montaż w zbiornikach dodatkowych zaworów drenujących. EASA nie wydała Dyrektywy Zdatności (AD) dla tego biuletynu uznając go za nieobowiązkowy co jest podstawą interpretacji powyższego biuletyny min przez ULC.
Biuletyny serwisowe opatrzone AD należy bezwzględnie wdrażać w celu utrzymania należytego bezpieczeństwa eksploatacyjnego statku powietrznego a biuletyny do których EASA nie wydała AD mogą być realizowane przez użytkowników według ich uznania. W tym przypadku nie po raz pierwszy zresztą, ULC uznaje, że wdrożenie sugestii producenta jako absolutną konieczność i tym samym nie zważając na obowiązującą interpretację EASA uziemia większość samolotów tego typu w Polsce. Urzędnik ULC-u zasłaniając się bezpieczeństwem wykonywania lotów dorobił nielogiczną i niespójną teorię, którą teraz usilnie stara się obronić pomimo krytyki całego środowiska lotniczego. Wycofanie się ULC-u z tego stanowiska naraziłoby całą instytucje na ośmieszenie i dlatego głupota zostanie poparta odpowiednimi przepisami wykonawczymi bez względu na konsekwencje jakie muszą ponieść użytkownicy.
A konsekwencje są niemałe. Koszt kompletu zaworów to 850 USD + koszty uszczelnienia
+ koszty przesyłki + VAT + cło i czas oczekiwania nie jest bliżej określony, a także należy doliczyć robociznę.
O ile wiadomo do tej pory nie przeprowadzono prób dowodowych czy wykonanie dodatkowych otworów w poszyciu skrzydeł w konsekwencji nie doprowadzi do powstawania pęknięć w tych okolicach i tym samym do osłabienia wytrzymałości konstrukcji samolotu eksploatowanego niestety w większości na nierównych trawiastych lotniskach w naszym kraju. To może wpłynąć na obniżenie bezpieczeństwa eksploatacyjnego tych samolotów!
Co więcej, montaż dodatkowych zaworów nie gwarantuje usunięcia wody ze zbiorników jeśli pilot fizycznie nie dokona tej czynności, wiec jest to problem świadomości i szkolenia a efekt samego montażu dodatkowych drenaży będzie zerowy.
Po latach milczenia i godzenia się z bezsensowną twórczością i hamowaniem rozwoju lotnictwa przez urzędników ULC-u nadszedł czas na zastosowanie oporu, czyli udowodnienie przed sądem że ULC wprowadzając niczym nie uzasadnione przepisy działa destrukcyjnie i nie stwarza właściwych warunków rozwoju lotnictwa w Polsce. Nie będzie to trudne gdyż EASA całkowicie podzielają argumenty polskiego środowiska lotniczego. Trudność polega na tym, że trudniej znaleĽć osobę, która w imieniu wszystkich zainteresowanych narazi się panującemu urzędowi. Osoby lub firmy, które są zainteresowane progresem w tej sprawie prosimy o kontakt i wsparcie na info@gorpol.pl

W imieniu środowiska lotniczego

WG gorgol


Losowe zdjęcia


powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

Imprezy lotnicze


26 Mistrzostwa Bielska w gimnastyce sportowej. 2019.03.08

Złap Bakcyla - spotkanie z mistrzami Narciarstwa

X NOWOTARSKI PIKNIK LOTNICZY 7-8. 07.2018