Bielsko tatry
 
  Strona główna
  nowości
  Pokazy Lotnicze
  Muzea lotnicze
  Katastrofy
  Wydarzenia
  Ludzie lotnictwa
  Z życia lotnisk
  Firmy Lotnicze na Podbeskidziu
  Ratownictwo lotnicze
  Lotnictwo Wojskowe
  Lotniska
  Samoloty
  Szybownictwo
  Śmigłowce
  Spadochroniarstwo
  Lotniarstwo
  Paralotnie
  Balony
  Modelarstwo
  Konstruktorzy SZD
  Kronika Aeroklubu Bielsko-Bialskiego 1945-1965 rok
  Historia Lotnictwa
  Mała Encyklopedia Lotnicza 1938 rok
  Odeszli od nas
  Okiem Karykaturzysty
Sonda
Ulubione tematy :
:: lotnictwo
:: architektura miast
:: przemysł
:: zabytki
:: przyroda
:: dziennik gorgola
:: reportaże
:: inne

Zdjęcie tygodnia


powiększ

Dziennik Gorgola


Dzień 10 - pierwszomajowy koncert gitarowy ! Czyli jak pokopał mnie prąd.

Dzień 11 - moje Aleksandrowice

Dzień 9 - Zbójnik Jakubek i spotkanie integracyjne w Krynicy.

Reklama


   
 
 
Google
Pokaż artykuły w tej kategorii

Diana 2 Hany Zejdovej przypłynęła z Australii - SZOK !!! 4.12.2007 r

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

Diana 2 Hany Zejdovej przypłynęła z Australii - SZOK !!! 4.12.2007 r

4 grudnia 2007 roku zostanie mi długo w pamięci. Przyjechałem na lotnisko w Bielsku-Białej, zaglądnąłem do stajni Diany 2 i .... przeżyłem szok. Po wielu tygodniach zapoznawania się z coraz to nowymi nieprzyjemnymi delikatnie mówiąc informacjami nadchodzącymi z dalekiej Australii, a dotyczącymi szybowca Diana 2 o znakach VH-VHZ zakupionego przez sponsora dla Hany Zejdovej, wreszcie mogłem ten egzemplarz zobaczyć na własne oczy.
Może zaznaczę dodatkowo, że pracując kiedyś w Szybowcowych Zakładach w Dziale Handlu i Eksportu, między innymi zajmowałem się remontami szybowców wracających do producenta po zdarzeniach lotniczych, reklamacjach np. dotyczących lakierowania i innych.
Wiedziałem, że „majstrowano” przy Dianie 2, ale miałem nadzieję że czynności obsługowe były wykonywane fachowo. Okazało się jednak po oględzinach szybowca, który wylatał tylko 60 godzin, że z superorchidei pozostała tylko nazwa i ogólny kształt – skorupa płatowca.
Co zrobiono z hamulcami widać na zdjęciach – w latach 70-tych pionierzy lotniarstwa budowali swoje prototypy lotni prezentując zdecydowanie wyższy poziom techniczny. Dwa oryginalne sworznie mocujące płytę hamulca aerodynamicznego do ramienia zastąpiono ordynarnymi śrubami z marketu żelaznego.. W jednym z prawej i lewej strony, ramieniu hamulca zniszczono otwór na sworzeń, więc wprasowano sposobem kowala tulejkę widoczną na zdjęciu
( !!!!!! ). Po rozebraniu hamulca aerodynamicznego ( nie domyślamy się w jakim celu ) łącznie z napędami, wystąpił problem ze złożeniem, więc widoczna na zdjęciu tulejka już nie została założona...
|rodkowy zawias steru kierunku nie był zabezpieczony ... popychacz steru wysokości niezakontrowany ! W wielu miejscach było widać niszczącą ingerencję przy pomocy prostych narzędzi, by zajrzeć jak dany napęd jest rozwiązany - tu uwaga do konstruktora Bogumiła Beresia – dla ułatwienia ciekawskim należy tą osłonkę przykręcać śrubami M 6 ! :-).

Taśma mylarowa została zastąpiona inną, szerszą, nie usunięto kleju z poprzedniej i efekt widać na zdjęciu. Jest jeszcze wiele innych przykładów ingerencji w strukturę szybowca, ale w miarę postępu weryfikacji będę o nich informował.

No po prostu płakać się chce jak patrzy się na sposób, w jaki niefachowo ingerowano w szybowiec. Zastanawiam się nad ignorancją techniczną i bezczelnością ludzi którym sprezentowano ten szybowiec, którzy nie potrafili uszanować całości dzieła i musieli ingerować nieprawnie i niewprawnie w konstrukcję szybowca. A gdy przywrócenie szybowca do stanu fabrycznego przekroczyło ich możliwości, mają pretensje, że Ľle lata. Po ich „modyfikacjach” to cud, że w ogóle latał.
Krytykanci o rzekomych wadach powiadomili niemalże cały świat, nie wspominając przy tym, że nieprawnie ingerowali w konstrukcję szybowca. Swoim poziomem kultury technicznej i ignorancją w sprawach lotniczych zepsuli tenże szybowiec oraz nadwyrężyli dobre imię konstruktora, zniweczyli wysiłek pasjonatów zaangażowanych w produkcję tej pięknej maszyny.

Wiele trudu i niezapłaconej pracy będzie trzeba włożyć, aby przywrócić ten szybowiec do stanu, w jakim rok temu opuścił fabrykę.

Tak, nie pozwolimy niszczyć bezkarnie NASZEJ myśli technicznej, przygotowujemy szczegółowy materiał, ze zdjęciami, dokumentami, opiniami fachowców branży lotniczej, który niebawem zostanie opublikowany.

Pozdrawiam

wg gorgol




Losowe zdjęcia


powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

Imprezy lotnicze


26 Mistrzostwa Bielska w gimnastyce sportowej. 2019.03.08

Złap Bakcyla - spotkanie z mistrzami Narciarstwa

X NOWOTARSKI PIKNIK LOTNICZY 7-8. 07.2018