|migłowiec K-1200 K-MAX to pierwszy na świecie zaprojektowany, testowany i certyfikowany "latający dżwig".
Ma zastosowanie w transporcie ładunków w trudnym terenie, w terenie górzystym, zalesionym, pozbawionym dróg.
Wąski kadłub w kształcie klina z wybrzuszonymi szybami bocznymi daje doskonałą widoczność pod śmigłowiec. Ładunki są podwieszane na zewnętrzny hak, nie posiada miejsc pasażerskich ani przestrzeni ładunkowej wewnątrz kadłuba. Łopaty współbieżnych wirników wykonane są w technologii mieszanej drewna i włókna szklanego. Drewno jest odpornym materiałem na uszkodzenia, zmęczenie. Firma Kaman skorzystała z doświadczeń z śmigłowcem HH-43 budowanym w latach 50 i 60-tych dla armii amerykańskiej.
Dwa współbieżne wirniki zabudowane pod kątem są najbardziej efektywne w tworzeniu siły nośnej ze znanych układów wirnikowych, a dodatkowo tworzą naturalną stabilizację śmigłowca w zawisie, co ma szczególne znaczenie w pracach z zewnętrznym .ładunkiem.
|migłowiec rzeczywiście jest wyrafinowaną konstrukcją, ale praca pilota i ekipy ścinającej drzewa zasługuje na szczególne uznanie.
Link do strony Kaman Aircraft:
http://www.kamanaero.com/helicopters/kmax.html
Link do strony ROTEX Helicopters AG:
http://www.rotex-helicopter.ch/
|